آموزش

واردات در قانون ارزش افزوده

گاهی اوقات بنا بر دلایلی ممکن است کشوری توان تولید کالایی را نداشته باشد ، بنابراین لازم است تابرای رفع نیاز مردم، آن را از کشوری دیگر تامین کند.

به کالاهایی که از کشورهای همسایه و دیگر کشورها برای رفع نیاز تهیه شده و از راه تجاری وارد کشور می شوند واردات گفته می شود؛ دولت هر کشوری برای وارد کردن این کالاها که خود در تولید آن خودکفا نیست مبلغی را به عنوان مالیات در نظر گرفته، یکی از مهمترین راه های درآمد دولت همین مالیات است ؛ مالیات بر واردات همان ارزش گمرکی کالا است که شامل مواردی نظیر قیمت کالا، هزینه حمل و نقل ،حق بیمه ،سود بازرگانی، حقوق گمرکی ثبت شده در اوراق گمرکی می باشد.

جالب است بدانید طبق بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده برخی از کالاهای وارداتی از پرداخت مالیات معاف هستند ، حال تولید کنندگان و عرضه کنندگان کالاهای تعیین شده در این بند باید برچسب معافیت از مالیات را روی بسته بندی آن درج کنند، بر اساس ماده ۹ این قانون عرضه کنندگانس که از طریق این کالا ها مالیات دریافت می کنند، مشمول جریمه دو برابر مالیات آن می‌شود که قابل بخشیدن نیست.

سازمان امور مالیاتی کشور برای آگاهی رسانی به مردم فهرست کالاها و خدماتی که معاف از مالیات هستند را در سامانه عملیات الکترونیکی درج می کند.

همچنین در صورت گزارش تخلف که از طریق مردم به این نهاد ارجاع می شود، مبالغ اضافی دریافتی از خریداران استرداد خواهد شد .

این سازمان موظف است تا حداکثر ظرف سه ماه پس از دریافت گزارش تخلف اقدام به تایید یا رد آن کند و مبلغ اضافی را به خریدار استرداد نماید.

انواع مالیات بر واردات
به جز کالاهایی که معاف از مالیات هستند،دیگر کالاها برای حمایت از تولیدات داخلی ملزم به پرداخت مالیات هستند و فقط اشخاصی می توانند فرایند واردات را طی کنند که دارای کارت بازرگانی باشند ، مالیات بر واردات انواع مختلفی دارد که در ادامه این مقاله به معرفی و شرح آن می پردازیم.

۱_مالیات بر سود بازرگانی

۲_ مالیات بر عوارض گمرکی

۳_ مالیات بر خودروهای وارداتی

انواع مالیات واردات هستند ، که مهمترین آنها مالیات بر خودروهای وارداتی است.

مالیات بر حقوق و عوارض گمرکی
ماده ۱ قانون امور گمرکی ، حقوق گمرکی معادل ۴ درصد ارزش گمرکی کالا به اضافه سود بازرگانی تعیین شده توسط هیئت وزیران است . مبالغی که گمرک مسئول وصول آن است نیز به واردات قطعی کالا تعلق می گیرد، این وجوه شامل هزینه های انجام خدمات نیست .

طبق ماده ۵ قانون امور گمرکی ، پرداخت حقوق ورودی ، جریمه های مربوط به ترخیص و هزینه های انجام خدمات به عهده صاحب کالا است. نرخ حقوق گمرکی از ابتدا رقم ثابت ۴ درصد بوده و تغییر نکرده.

مالیات خودرو وارداتی
یکی از مهمترین مالیات ها بر واردات ، مالیات بر خودرو وارداتی است ، نرخ مالیات سالانه توسط سازمان امور مالیاتی ارائه می شود، که بر اساس مقدار حجم موتور آن است (بر حسب سی سی ) است .

جالب است بدانید برای خودروهای برقی و هیبریدی تعرفه دیگر در نظر گرفته می شود که در بودجه امسال به آن اشاره نشده .

بر اساس بودجه سال ۱۴۰۰ میزان ورودی خودروهای سواری به کشور حداقل ۸۶ درصد ارزش گمرکی آن است.

دو گروه معاف از پرداخت سود بازرگانی واردات خودرو هستند مجوز های جانبازان و معلولین بهزیستی که معافیت از پرداخت سود بازرگانی آنها معادل ۳۰ میلیون تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *