آموزش

اعتبار اسنادی (LC) چیست؟

یکی از روش های مبادله پول میان خریدار و فروشنده که از جمله روش های بین المللی است ، اعتبار اسنادی است؛ این روش به گونه ای است که بانک متعهد می شود بدهکاری خریدار به فروشنده را بپردازد ، این وضعیت زمانی پدید می آید که شخص خریدار ، کالایی را از فروشنده خریداری کند تا بانک بتواند در مقابل پرداخت آن متعهد شود و تا پایان این معامله در تمام مراحل متعهد به پیگیری آن شود.اعتبار اسنادی در سال ۱۹۳۳ توسط اتاق بازرگانی بین المللی تشکیل شد که روشی مدرن در انجام برخی از معاملات است که یک معامله ی کم خطر و دقیق را به جامعه ارائه می دهد. این روش به عنوان یک قانون مدون در اختیار بازرگانان قرار گرفته که امروزه نیز مورد استفاده است.

طرف های اعتبار اسنادی و نقش آنها
برخی از شرایط و طرف های ذینفع در این روش وجود دارند که برای شکل گیری و استفاده از روش LC در بازار های بین المللی و همچنین مبادله و معامله لازم است که هر یک توسط اتاق بازرگانی بین المللی و طبق قوانین و مقرارت تدوین شده عمل نمایند

متقاضی اعتبار اسنادی
متقاضی در این روش می تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد که با انجام معاملات ، از بانک معینی تقاضای گشایش اعتبار اسنادی می کند ‌و بانک ذکر شده پس از بررسی های لازم و در نظر گرفتن شرایط متقاضی و تکمیل و دریافت درخواست های متقاضی توسط بانک ، حساب مورد نظر را برای متقاضی ایجاد کرده و متعهد به پرداخت بدهی متقاضی می شوند و امکان پرداخت پول به فروشنده را فراهم می کنند.

 

بانک گشایش کننده اعتبار اسنادی
بنا به درخواست متقاضی یا به دستور سازمان های دولتی بانک گشایش کننده اعتبار اسنادی، این حساب را طبق قوانین و مقرارت و همچنین دستورالعمل های بیت المللی گشایش می کند ، نحوه ی پرداخت پول ، طبق قوانین و مقررات به فروشنده می رسد و تا زمانی که این تعهدات انجام نشود، این اعتبار در بانک باقی خواهد ماند.

 

بانک کارگزار اعتبار اسنادی
یکی از بانک هایی که توسط بانک گشایش کننده ی اعتبار اسنادی انتخاب می شود بانک کارگزار است ، این بانک در کشور فروشنده قرار دارد.

کار بانک کارگزار به این شکل است که اصل حساب، اصلاحات مربوط به فروشنده و همچنین موجودی حساب را چک و بررسی می کند و از بانک اصلی استعلامات لازم را می گیرد ، اگر بانک اصلی با مشاهده اسناد و اطلاعات اجازه پرداخت به بانک کارگزار بدهد این بانک اقدام به پرداخت مبلغ به فروشنده می کند و اگر بانک اصلی اجازه پرداخت مبلغ را به بانک کارگزار ندهد ،تنها مبادله اسناد را بر عهده خواهد داشت.

در حقیقت بانک کارگزار یک رابط است که بین بانک اصلی و خریدار و فروشنده وجود دارد و همچنین یکی دیگر از وظایف و آن جمع آوری اطلاعات، بررسی اسناد و مدارک فروشنده و خریدار و حساب اعتبار اسنادی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *